dinsdag 16 augustus 2022

We moeten het er maar mee doen.... of toch niet?


 

16 augustus 2022





In mijn gedachten ratelen ideeën, kansen en mogelijkheden bij voortduring. Het is onmogelijk om het uit te schakelen.
Elke dag weer geniet ik van de levendigheid van mijn geest.
En zolang mijn contacten met andere mensen zeer beperkt blijven kunnen mijn gedachten ongehinderd hun weg vinden naar mijn bewustzijn.
Ik vind het een zaligheid, een rijkdom en een stimulans en ervaar de onschatbare waarde in de activiteit van mijn gedachtegangen.


Zoals gezegd; deze bestaan alleen wanneer mijn medemens en ik niet al te intiem worden.
Want zodra dat gebeurd en ik mijn gedachtegangen, denkoefeningen, analyses en dergelijke deel met mijn medemens stuit ik op de vele dooddoeners die zij hanteren om vooral niet na te denken, vooral niet teveel gedachtegangen in het bewustzijn te hebben.
Elke keer weer ervaar ik de moedeloosheid die gepaard gaat met die dooddoeners.
Ik vermoed dat men zelf niet doorheeft hoe leeg het bestaan is zonder voortschrijdende gedachtegangen en vooruitstrevende ideeën.


Eén van de meest irritante doodoeners is wel “we moeten het er maar mee doen”.
Mijn vragen; waarom moeten we het er maar mee doen?
Wat is de reden dat men zo laks is om op te komen voor de eigen belangen?
Wat is er de reden van dat men zo laks is om voor het volksbelang op te komen?
Wat is er de reden van dat men zo nalatig is om op te komen voor de toekomst van het nageslacht?
Ze vinden vele antwoorden maar geen verandering van het eigen gedrag ondanks dat men altijd snel is om te roepen “verander de wereld begin bij jezelf”. Wat ik dan ook al heel jong ter harte genomen heb.


Ik begin in te zien hoe de antwoorden in het verleden liggen.
Dit volk heeft de eigen belangen altijd al heel slecht vertegenwoordigd.
Dit komt al heel goed naar voren in de inleiding van het boek “De Lage Landen”van E.H. Kossmann die dit werk schreef voor de Oxford University Press voor hun serie de Oxford history of Modern Europe.
Heel inzichtelijk maakt de heer Kossmann dat niet alleen het volk het korte termijn denken tot in de puntjes beheerst maar ook de burgerij daar uitzonderlijk goed getraind in is.


Nederland, ooit strekkend van Friesland tot en met Luxemburg (ca. 30jr onder Willem I vanaf 1814) heeft nooit kunnen groeien tot samenhang onder de bevolking of de bestuurders. Waar in het Noorden de protestanten aan de leiding stonden, zwaaiden in het Zuiden de Katholieken de scepter.
Willem I faalde jammerlijk in saamhorigheid kweken omdat hij zich niet richtte op gezamenlijke belangen en de noden van de bevolking geen aandacht gaf.


“We moeten het er maar mee doen” blijkt de volksgeest te zijn in het overgebleven deel van Willem I's territorium.
Inadequate bestuurders die leiding geven aan een land waar de bevolking lijdzaam afwacht, het is een opeenstapeling van tekortschieten.
Niet aardig dat ik dit schrijf, wel waar.


Dooddoeners, worden deze niet van jongs af aan ingeprent?
Men wil een gelukkig leven maar hoe daar te komen, daarover nadenken is teveel moeite?
Men denkt dat geld de weg is naar een gelukkig leven.
Men denkt dat positief in het leven staan leidt naar een gelukkig leven.
Men hoopt dat God zegent en de gelovige leidt tot een gelukkig leven.
Toch al wat men poogt, wie kan er eigenlijk zeggen dat een leven echt gelukkig is?
Want de emotie geluk is er één die niet voortdurend door het lichaam en de gedachtegangen stroomt. Integendeel!
Het gevoel gelukkig te zijn is een moment opname die af en toe aan ons gegeven is. De momenten van geluk zijn in de regel schaars.
Tevredenheid is een emotie die men vaker ervaren kan.
Tevredenheid is thuiskomen. De dag is gedaan en wie werk verricht heeft dat men werkelijk nuttig vindt kan met een tevreden gevoel de dag afsluiten.


Op zich is het leven simpel.
Wat leven ingewikkeld maakt is dat men altijd denkt alles beter te weten dan een ander.
De arrogantie, hooghartigheid en daaruit voortvloeiende minachting (voor de onder hen gestelden) onder de bestuurders gaat zelfs zover dat zij de bevolking niet eens kennen in het nemen van beslissingen die juist op die bevolking van grote invloed zijn.

Maar...

We moeten het er maar mee doen, nietwaar?

Dus waarom zou je hoofdpijn riskeren om erover na te denken hoe het ook anders kan?
Uiteindelijk zal je toch geen medestanders kunnen vinden die bereid zijn om offers te brengen en in grote getale op te trekken om de bestuurders te bewegen het beleid aan te passen.
Trouwens, bestuurders luisteren toch niet, want de minachting die zij projecteren op de bevolking weerhoudt hen ervan in te zien dat zij de verkeerde weg ingeslagen zijn. Zij zullen koste wat het kost hun beleid uitrollen en de bevolking dwingen tot instemmen.
Tot zover hoe de democratie in het westen werkt.

We moeten het er maar mee doen, nietwaar?

Of wellicht kunnen we onze gedachten eens laten gaan over een beleid dat de bevolking daadwerkelijk dient.
Handel is mooi. In het verleden waren het de stapelmarkten die zorgden voor op voorraad zijnde handel. De goederen werden geïmporteerd om vervolgens geëxporteerd te worden.
Kennis is geen handel. Handel is tastbaar en is gebonden aan productie. De productie heeft men grotendeels uit ons land gehaald en verplaatst naar Azië.

De enige productie die we nog echt hebben zijn de agrariërs. En Nederland is van oudsher een agrarisch land. Nuttige productie waar men daadwerkelijk tevreden kan terugkijken op een werkdag. De hoeveelheid mensen die men dagelijks blij maakt met deze producten zijn er precies evenveel als er in Nederland woonachtig zijn. Trek dit aantal maar door naar de wereldbevolking. Mensen houden er nu eenmaal van om hun buikje gevuld te hebben.

Dus het beleid moet draaien om voedselzekerheid.
Het beleid moet draaien om zelfstandigheid, soevereiniteit en onafhankelijkheid.
Nu heeft men te maken met andere landen.
En elk van die landen heeft belangen die zij willen behartigen.
Zo ook ons land.
Toch mag dit niet ten koste van de bevolking van deze afzonderlijke landen gaan. Noch mag men beleid voeren dat maar voor een klein deel van de bevolking extreem voordelig is en voor de rest van de bevolking steeds meer onbetaalbaar wordt.
Verandering van beneden naar boven is de weg te gaan.
Wanneer de belangen van de gemeenschap worden behartigd door de gemeenschap, heeft het bestuur het nakijken.
Echter omdat de gemeenschap leugens en manipulaties als waarheid en goede argumenten lijkt te nemen, zal deze ontwikkeling grote vertraging oplopen.
Daarnaast loopt men vast in het denken door conditioneringen die het denken tot stoppen dwingen.

En... je ziet 'm al aankomen....

We moeten het er maar mee doen.

In deze blog heb ik analytisch het overkoepelende probleem geprobeerd bloot te leggen.
Nu ben ik niet alwetend en zou graag de koppen bij elkaar steken om van gedachten te wisselen ideeën uit te wisselen.
Ik heb alleen nog niet het geluk ervaren dat er mensen zoals ik zijn die dat graag willen zonder dat ze hun eigen ideeën de beste en meest geschikte vinden.
Helaas is er niet alleen onder de burgerij sprake van zelfoverschatting, ook het volk is eraan onderhavig.
Wat dan in de regel leidt tot veel verdeeldheid en demonisering en tegenover elkaar staande partijen.
En dat is niet saamhorigheid bevorderend.

Maar we moeten het er maar mee doen he.

Dat is; zolang men deze houdingen blijft voeren en men de koers blijft varen die men doet.

Ik wens iedereen een super gelukkig dag toe.

Linda Neutraal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

  17 oktober 2022 Nou het is me het jaartje wel in huize Neutraal.  Zo heb je 3 gezonde katten en een minder gezond kattenvrouwtje. En...